Say HIIT?!

1 september. Ik start vandaag niet terug met school, wel met HIIT-lessen. Via blogs en instagram las ik hier af en toe over en mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Daarom schreef ik me vorig jaar met 2 vriendinnen in om dit samen te volgen. Wat een succes! Het is een super leuke training, mét effect. Na 5 minuten sta je nat in het zweet, allé, ik toch :-).

Wat is HIIT nu eigenlijk? HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Dit betekent dat je niet langdurig sport, zoals bijvoorbeeld 10 kilometer lopen, maar dat je heel intense inspanning continu afwisselt met actieve ontspanning. De tijdspanne van de intense inspanning varieert van 30 seconden tot enkele minuten. De echte klassieke HIIT-trainingen zijn 30 seconden inspanning en 10 seconden rust. Tijdens deze 30 seconden kan je allerlei verschillende oefeningen doen zoals:

  • Squat jumps
  • Lunges
  • Burpee
  • Ter plaatse lopen
  • Plank
  • Push-ups

Je kan het echter bijvoorbeeld ook tijdens het lopen inzetten: even spurten, dan weer normaal tempo en zo continu afwisselen. Ook op de roeimachine, de fiets, .. kan je deze vorm van training inzetten.

De actieve ontspanning zijn dan rustiger oefeningen die je hartslag naar beneden helpen terwijl je wel blijft bewegen. Het is dus nooit de bedoeling om stil te staan.

Op deze manier kan je op bv een kwartier tijd al een heel efficiënte workout doen. Ideaal dus om in een druk schema in te passen.

Wat zijn nog andere voordelen van dit soort training?

  • Je blijft langer vet verbranden na de training
  • Jezelf af en toe tot het uiterste jagen heeft ook een positief effect op je mentale gezondheid
  • Je hebt geen extra materialen nodig (hoewel je bijvoorbeeld wel met gewichten kan werken indien je deze hebt)
  • Je kan het alleen of in groep doen (in groep ga je meestal wel langer door, want hey, je wilt toch niet opgeven?! 🙂 )
  • Je merkt snel resultaat aangezien de training zo intensief is
  • Je metabolisme versnelt ervan
  • Je kan heel veel variëren waardoor de kans groot is dat je het langer volhoudt
  • Het is gezond voor je hart aangezien het de flexibiliteit ervan bevordert
  • Daarna mag je jezelf trakteren op een super lekkere after work-out smoothie zoals deze hier ;-).

HIIT at home?

In de sportschool duurt een training een uur waardoor deze iets anders opgesteld is dan de klassieke training. Thuis doe ik kortere trainingen, van meestal 20 à 30 minuten. Hiervoor gebruik ik de app 7MinGym > hier kan je zelf een aantal oefeningen ingeven. Ik volg hierbij niet altijd de oefeningen van de app (wordt na een tijdje eentonig), maar doe mijn eigen oefeningen en gebruik de app voornamelijk voor het tijdsaspect (en de muziek 🙂 ).

En nu allemaal samen: say HIIT!

Mien