7 tips om stress bij thuiswerk tegen te gaan.

We leven in bizarre tijden, de huidige situatie geeft heel wat extra druk en spanning en dat zal nog even zo blijven. Des te belangrijker om stress tijdens het thuiswerk de baas te worden. Hierbij alvast een aantal concrete tips: 

  1. Adem in, adem uit. Maar al te vaak merken we dat mensen onder druk stoppen met ademen, te oppervlakkig ademen of hyperventileren. Wees je voldoende bewust van je ademhaling en zet deze bewust in om even tot rust te komen en aandacht te schenken aan wat je voelt en ervaart.
  2. Bouw bewust piekermomenten in. Bouw een moment in waarop je jouw gedachten (positief en negatief) opschrijft in een schriftje. Doe dit gedurende 10 min, na die 10 min doe je jouw schriftje dicht. Doe dit in het begin elke dag. Op een bepaald moment wordt het nadenken in plaats van piekeren.
  3. Beweeg. Het is een cliché, maar het is oh zo waar. We bewegen veel te weinig. Maak tijdens jouw pauze eens een kleine wandeling buiten. Doe een aantal rek en strek-oefeningen of werk eens rechtstaand of doe de (video)meeting eens al wandelend.
  4. We horen heel wat mensen klagen over teveel (video)meetings. Durf bepaalde meetings in vraag stellen, verkorten, annuleren of anders organiseren, zodat er meer focus en aandacht kan zijn.
  5. Bouw bewust schermloze momenten in om jouw ogen en geest de nodige rust te geven. Durf zaken vanop afstand bekijken en brainstormmomenten inplannen met pen en papier.
  6. Sluit jouw werkdag duidelijk en concreet af. Plan bij het afsluiten jouw volgende werkdag. Maak een to do lijstje van wat je de volgende dag wil doen. Wat is prioriteit? Wat wil ik zeker gedaan hebben? Waar kan ik een buffermoment inplannen om onvoorziene zaken op te vangen?
  7. Last but not least. Kleed je ook bij thuiswerk aan alsof je naar het werk gaat. Het versterkt de werkmindset. Werken in pyjama of loungewear verwart teveel werk met privé. Creëer indien mogelijk ook een vaste plaats waar je werkt. Duidelijke grenzen en afbakening tussen werk en privé zijn cruciaal bij thuiswerk.

Benieuwd wat wij nog meer voor jou kunnen beteken? Klik hier.

#becausewecare#stressbegeleiding#metaandachtvoormensen