Zuivel- en suikervrij ijs

De rest van de week wordt het nog prachtig lenteweer en ik heb zo’n vermoeden dat er heel wat (eerste) barbecues zullen zijn. Hierbij kan een lekker, zomers dessertje natuurlijk niet ontbreken. Zelf heb ik nooit graag ijs gegeten, behalve frambozensorbet. Onderstaand recept heeft hier veel van weg en ik vind het zelf dan ook hemels: gezond frambozenijs met maar 2 ingrediënten.

Ingrediënten (voor 2 porties)

  • 3 heel rijpe bananen
  • °200 gram (diepvries)frambozen
Snijdt de banaan in gelijke schijfjes en leg ze naast elkaar (in een plastic zakje) in de diepvries. Na een uurtje (of langer) zijn ze bevroren en mogen ze samen met de frambozen in de blender. Afhankelijk van de sterkte van de blender kan dit direct gemixt worden, anders is het nog even wachten tot het fruit wat zachter geworden is. Ook kan het nodig zijn dat je af en toe het mengsel aan de randen van de blender naar beneden moet duwen zodat alles gemalen wordt (het is eventueel ook mogelijk met een staafmixer als het met de blender niet lukt of je er geen hebt). Je kan er dan onmiddellijk van genieten of voor later in de diepvries zetten (als het fruit niet teveel ontdooid is). Genieten zonder zorgen met dit dessert! 
De banaan geeft het een romige textuur en een zoete smaak. Belangrijk is wel dat het heel rijpe bananen zijn, de schil mag zelfs helemaal bruin zijn, ideaal dus ook om je restjes op te werken. Tegenwoordig heb ik dan ook altijd wat schijfjes banaan in de diepvries liggen om dit te kunnen doen, zo lekker! Ook is hier veel variatie mogelijk met wat je erbij doet (aardbeien, blauwe bessen, bosvruchten, cacaopoeder, ongesuikerde pindakaas, ..).

Frambozen zijn ware anti-oxidantenbommetjes. Ze bevatten ook veel vezels die nodig zijn voor gezonde darmen en die helpen cholesterol onder controle te houden. Verder bevatten ze heel veel vitaminen en mineralen. 

Mien