Tips om meer te bewegen op het werk

Meer en meer onderzoek toont het belang van voldoende beweging aan waarbij niet zelden wordt gezegd dat zitten het nieuwe roken is. ’s Avonds een uurtje sporten compenseert dit niet. Daarom is het belangrijk om overdag dit zitten geregeld te onderbreken. Dit kan met onderstaande tips:

 

  1. Meer (water) drinken

Voldoende water drinken is sowieso gezond. Wanneer je meer water drinkt, zal je ook regelmatiger gaan plassen waardoor je verplicht wordt om even op te staan van je werk. Van deze korte break kan je tevens gebruik maken om wat rek- en strek oefeningen te doen.

 

  1. Je auto verder parkeren

Het spreekt voor zich dat je wat meer stapt wanneer je je auto verder weg parkeert. Deze korte wandelmomenten kan je ook gebruiken om je gedachten te ordenen, de overgang van en naar het werk mentaal te maken, minfdul te wandelen, …

 

  1. Niet aan je bureau lunchen

Wanneer je de gewoonte kweekt om ’s middags niet aan je bureau te eten maar naar de algemene refter te gaan of in de zomer bijvoorbeeld buiten te zitten (indien mogelijk natuurlijk), onderbreek je tijdens de lunch alweer het zitten. Deze 2 korte wandelmomenten kunnen ervoor zorgen dat je in de namiddag productiever bent. Dit effect wordt nog versterkt wanneer je een gezonde lunch met veel groenten eet.

 

  1. Rechtstaand telefoneren

Je kan er een gewoonte van maken om al wandelend te telefoneren. Dit kan natuurlijk alleen als je je computer niet nodig hebt voor het gesprek.

 

  1. Langsgaan bij collega’s in plaats van telefoneren/mailen

E-mail is een geweldig handige uitvinding. Toch kan dit ervoor zorgen dat collega’s van elkaar vervreemden of enkel nog communiceren via e-mail. Te lang over en weer mailen is ook niet efficiënt. Ga daarom eens langs bij je collega en profiteer ervan om weer eens van je stoel te komen.

 

Mien