Superfood pancakes met maar 4 ingrediënten

Dat ik graag banana pancakes maak en eet, weet ondertussen bijna iedereen :-). Toch probeer ik ook hiermee te variëren en alternatieven te vinden. Zo zie ik in de praktijk geregeld mensen die allergisch zijn voor eieren en mijn standaard recept dus niet kunnen gebruiken. Ik bedacht een alternatief met chia zaad, een waar superfood. Het is namelijk een supergezond zaad met onder andere veel omega3 dus dat is een dubbele win. Ik eet de pancakes als ontbijt in het weekend of als dessert of tussendoortje. Eigenlijk kan je ze eender wanneer eten, no hard feelings, want er zit een superfood in, toch? 😉

Ingrediënten:

  • 1 banaan
  • 30 gram havermout
  • 150 ml plantaardige melk (havermelk, amandelmelk, hazelnootmelk, rijstmelk, ..)
  • 3 eetlepels chia zaad

Werkwijze

Breek de banaan in stukjes boven een kom. Voeg de havermout en melk toe en mix tot je een glad geheel krijgt. Meng er dan het chia zaad onder met een vork. Roer goed. Je zal merken dat het een heel lopend geheel is. De chia zaden gaan echter het vocht van de melk opslorpen en gaan opzwellen waardoor het geheel dikker wordt en aan elkaar blijft kleven. Geef de zaden dan ook even de tijd om dit vocht op te nemen en zo hun bindende eigenschappen te demonstreren :-).

De eerste batch had ik niet lang genoeg gewacht en kreeg ik de pannenkoekjes dan ook moeilijk gedraaid. De 2e batch daarentegen was echt goed! Wanneer je dus het mensen een 10-tal minuten hebt laten staan, bak er dan kleine pannenkoekjes van in kokosolie of boter. Schud af en toe met je pan om te zien wanneer de onderkant gaar genoeg is zodat je de pannenkoekjes kan omdraaien.

Je kan de pannenkoekjes afwerken met topping naar keuze: vers fruit, yoghurt, granola, gebakken fruit, extra noten, zaden, pitten, .. Op de foto gebruikte ik granaatappelpitjes en deze pasten er prima bij maar hiermee kan je natuurlijk eindeloos variëren. Smakelijk :-)!

img_20161029_123243

Mien