Gevulde paprika’s

Ik eet heel graag gevulde groenten en probeer hier dan ook regelmatig in te variëren. Dat is ook het handige eraan: je kan er altijd wel wat restjes in verwerken. Deze paprika’s vulde ik met een quinoamengsel. De ingrediënten zijn voor 4 gevulde paprika’s (dus 8 halve, waarvan er 4 op de foto staan), hiervan kunnen wij 2x eten. De extra schotel zet ik dan in de diepvries, super handig voor als ik op een andere dag weinig tijd of zin hebt om te koken. Het is ook een praktisch gerecht om te maken wanneer je bezoek hebt aangezien je dit perfect op voorhand kan maken en dan maar in de oven hoeft te zetten (daarom ben ik zo’n ongelofelijke fan van ovenschotels). Als je een echte carnivoor bent kan je hier natuurlijk nog een stukje vlees bij eten zoals bijvoorbeeld lamskroontjes. 

 Ingrediënten:
  • 4 rode paprika’s
  • °200 gram quinoa
  • °1 ajuin
  • °2 teentjes look
  • °100 gram (diepvries)erwtjes
  • °100 gram cashewnoten
  • °1 bol mozzarella
  • °1 kleine courgette
 Kook de quinoa gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Ikzelf kook dit meestal in groentebouillon aangezien de quinoa dan direct wat meer smaak heeft. Snijd ondertussen de ajuin, look, courgette en mozzarella fijn. Verwarm de oven voor op 150°C. Wanneer de quinoa gaar is, kan je hem best wat laten afkoelen. Voeg dan de gesneden groenten toe alsook de erwten en cashewnoten. Meng alles goed. Halveer de paprika’s en snijd de zaadlijsten weg. Vul de paprika’s dan met het quinoamengsel en plaats dit voor ongeveer 40 minuten in de oven. Smakelijk!

Cashewnoten bevatten gezonde onverzadigde vetzuren die nodig zijn om de vetoplosbare vitaminen (A, D, E en K) op te nemen in ons lichaam. Verder zijn deze vetzuren goed voor het hart en kunnen ze de cholesterol verlagen. Cashewnoten bevatten ook veel zink en magnesium, 2 mineralen die van heel groot belang zijn bij verschillende processen in het lichaam. Zo is zink een echte immuunbooster en magnesium is onontbeerlijk voor een goede spierwerking. Verder zorgt magnesium voor een gezonde bloeddruk, helpt het het lichaam te ontspannen en het ondersteunt de zenuwfunctie. 

Mien