Overheerlijke appelcrumble

Deze appelcrumble ga ik zeker niet aanprijzen als ‘elke dag te eten omwille van de gezondheid’. Echter is het een zalige verwennerij en een pak gezonder dan het traditionele recept: vrij van gluten, zuivel en vooral: van geraffineerde suikers. Je kan hem maken als dessert, bij een brunch, of als tussendoortje. Ook koud smaakt hij nog heel goed dus je kan hem ook meenemen naar je werk of school.

Ingrediënten (voor de hoeveelheid die op de foto staat, zeker 4 personen)

°4 appels
°kaneel (optioneel)
°100 gram glutenvrije havermout
°100 gram hazelnotenbloem (je kan zelf ook hazelnoten malen)
°100 gram kokosolie
°40 gram kokosbloesemsuiker

Werkwijze

Verwarm de oven voor op 170 °C. Snijd de appels in blokjes en verdeel ze in een ovenschaal. Voeg naar smaak wat kaneel toe. Meng de overige ingrediënten in een kom met je handen. Door de warmte van je handen zal de kokosolie smelten en na een tijd krijg je een brokkelig geheel. Verkruimel deze massa over de appelblokjes en zet voor 20 minuten in de oven.

Wil je nog meer van deze gezondere bakrecepten leren kennen en ineens ook maken? Schrijf je dan in voor onze kookworkshop gezonder bakken door deze link te volgen!

Tip

De kokosolie smaakt in dit gerecht amper door. Als je echter echt geen kokos lust kan je ontgeurde kokosolie gebruiken, deze is smaakloos. Als je dit niet in huis hebt kan je ook boter gebruiken. Kokosolie is wel een pak gezonder dan boter; het is zelfs een heel voedzaam product. Hetzelfde met de kokosbloesemsuiker: als je dit niet hebt kan je gewone suiker gebruiken maar dan is het een stuk ongezonder. Gewone suiker is namelijk geraffineerd, dit wil zeggen ontdaan van heel veel stoffen. Het lichaam heeft heel wat vitaminen en mineralen nodig om suiker te kunnen verwerken, geraffineerde suiker bevat deze stoffen niet meer waardoor ze het uit het lichaam gaan ‘roven’. Ongeraffineerde suiker is suiker in zijn natuurlijke vorm en bevat deze stoffen wel, daardoor is het minder belastend voor het lichaam. Dat betekent zeker niet dat het ‘gezond’ is, echter wel een pak minder ongezond dan geraffineerde suiker.
img_20150513_200641