Halve marathon lopen

Vandaag liep ik voor de tweede keer een halve marathon. De eerste keer alleen, vandaag met een vriendin. Een groot verschil in parcours, beleving, weer, aantal deelnemers, .. en beiden geven evenveel voldoening. Een zalig gevoel om al spurtend over die finishlijn te gaan!

Voeding bij zo’n halve marathon?

Je hoort veel over koolhydraten bij sportieve prestaties, lees: droge spaghetti of boterhammen met confituur. Is dat nu echt nodig? Ik eet deze producten zelden of nooit, moet ik ze dan ineens eten wanneer ik ga lopen? Absoluut niet. Uiteraard is het voor iedereen anders, en kan je best zelf aanvoelen wat je nodig hebt, maar ik kan bijvoorbeeld ’s morgen meestal ook vrij gemakkelijk 10 à 15km lopen zelfs zonder te eten. Voor mij een duidelijk bewijs dat je op die afstand geen extra voeding nodig hebt.

Natuurlijk is een halve marathon (21km) nog net iets verder en wil je onderweg niet zonder ‘brandstof’ vallen. Mijn standaard maaltijd (ongeveer 2 uur) voor zo een loopevenement zijn bananen / havermout pannenkoeken. Ze geven voldoende gezonde (trage) koolhydraten om je energie te geven tijdens je prestatie.

Deze trage koolhydraten laten je bloedsuikerspiegel minder snel stijgen dan bijvoorbeeld spaghetti of witte boterhammen. Als gevolg zal je bloedsuikerspiegel ook minder snel dalen en heb je tijdens de halve marathon geen hongergevoel of geen extra voedingsstoffen nodig. Je komt er dus prima mee toe.

Een recept van zo’n pannenkoeken kan je hier vinden. Deze versie is met chia zaden ipv een ei, maar ze doen het even goed :-)!

Na zo’n halve marathon (of een andere zware fysieke inspanning) kan ik vooral groenten, groenten en nog eens groenten aanraden. Deze gaan namelijk verzuring van de spieren tegen en zorgen op die manier voor minder stijve spieren achteraf. Ook goed is om je mineralen voorraad aan te vullen, je verliest namelijk veel mineralen door te zweten. Deze kan je vinden in veel soorten groenten en fruit, of in Keltisch zeezout. Een specifiek mineraal dat heel goed is, is magnesium. Dit helpt de spieren ontspannen. Tot slot kan je wat extra proteïnen innemen (eieren, wit vlees, .. of een speciaal poeder) wanneer je je spieren wilt laten groeien.

Iemand van jullie de ambitie / ervaring om een (halve) marathon te lopen?

Als extraatje nog een foto van onze eindspurt samen 🙂

img_20161113_165942

Mien