Want alles draait om aandacht

Aandacht

Aandacht is cruciaal om goed te kunnen functioneren. Een moment van onoplettendheid kan verpletterende gevolgen hebben. De vraag is hoe aandachtsvol we in het leven staan gezien de stroom van prikkels, tot overprikkeling met burn-out als mogelijk gevolg.

De kunst bestaat eruit om onze aandachtsspier te trainen doorheen de dag. Kleine ‘mindful’ stapjes elke dag weer opnieuw hebben meer effect dan een intensieve training die je niet implementeert in de dagdagelijkse hectiek. Laat ons gewoon starten met elke dag een paar seconden aandachtsvoller te zijn.

Enkele tips

  • Bewustzijn van wat je eet terwijl je eet, met volle aandacht voor de smaak, textuur, kleur e.a. ;
  • Langzaam bewegen met aandacht voor de beweging zelf en de impact op de ademhaling;
  • Voor het opstarten van een nieuwe taak bewust één of twee keer in en uitademen;
  • Wees je bewust van de inademing (het toelaten van energie). De uitademing kan je ervaren als het loslaten van spanning, onrust, piekergedachten;
  • Voel en ervaar wat je lichaam hier en nu nodig heeft, geen vulling wel voeding;
  • Neem af en toe een rust moment om de hectiek te ‘verteren’, letterlijk en figuurlijk;
  • Geniet van de kleine vakantiemomenten doorheen de dag … de zon voelen, opmerkzaam zijn voor de natuur om je heen, iets leuks ondernemen, tempo verlangzamen, dagdromen, vakantieplannen maken, leuke foto’s bekijken, een leuk gesprek,.. ;
  • Ga af en toe op ontdekking. Neem een andere weg, verken je eigen streek, experimenteer met seizoensgroenten of fruit, doe iets creatiefs, implementeer meer speelsheid;
  • Wees je bewust van verbindende warme communicatie, activeer ook mildheid voor jezelf en de ander;
  • Zet actief je zintuigen in : ruik, proef, voel, hoor, merk op wat er is op dit moment, zonder oordeel;
  • Activeer de geniet momenten en wees er dankbaar om, laat het nazinderen en beleef ze opnieuw door middel van foto’s, gesprekken,.. .

— Myriam