Gastblog: tips om te fietsen in de bergen

Oorspronkelijk Engelstalig artikel op www.4lmnts.eu

If you haven’t cycled in the mountains, you haven’t cycled at all

Dat is de quote van een vriendelijke collega van mij. Dus besliste ik om een tripje naar de Franse Vogezen te boeken en hier heb ik wat tips voor zij die een volgende fietsvakantie inplannen. Enkele ervan heb ik al doende moeten leren.

Neem remblokjes mee

Regelmatig afdalen en remmen heeft een serieuze invloed op je remblokjes. Het rubber kan oververhitten en op die manier snel verslijten. Dus check zeker je remblokjes voor je vertrek en neem een reservepaar mee zowel voor jezelf als voor je buddy die dit artikel niet gelezen heeft.

Hou je hartslag in de gaten

In de bergen fietsen is een veel intensievere cardio workout dan gewoonlijk. Je hartslag stijgt sneller dan de berg die je aan het beklimmen bent! Draag dus zeker een hartslagmeter en ga niet boven 80% van je maximale hartslag.

Zorg voor goede banden

Om comfortabel te kunnen klimmen, fiets je met een zeer lage versnelling en blijf je in je zadel. Maar ‘how low can you go?’ Ik vind het erg complex, en het varieert van fiets per fiets. Tel het aantal tandwielen voor en achter en check de verhouding. Als deze bijna 1 op 1 is, zou het moeten lukken. Vraag het je fietsenmaker voor je vertrekt. Een andere optie is om een 3e kleinere versnellingswiel vooraan te installeren. Sommige mannen vinden dat te girly (lees: makkelijk), maar who cares! 🙂

Stippel op voorhand een aantal routes uit

Als je op vakantie bent, heb je maar 1 kans om een goede tour te doen, mijn advies is om de omgeving alvast op voorhand te bestuderen. Ontdek of er in de omgeving een aantal handtekeningen beklimmingen zijn (bijv. In de Vogezen: Le Grand Ballon, La Planche des Belles Filles …). Want in fietsland geldt: als je ze niet hebt gedaan, ben je daar niet geweest. Controleer daarbij het profiel van de tocht, de hellingsgraad, het aantal hoogtemeters. Vind zo de coolste tochten met de beste feedback van andere fietsers en upload ze in je GPS. Zorg voor enkele alternatieven, zodat je je plannen kan wijzigen afhankelijk van de weersomstandigheden en de persoonlijke voorkeur. Enkele goede sites zijn www.strava.com of www.gpsies.com

Neem een windstopper mee

Bovenop de berg (> 1000 meter hoogte) is het vaak kouder en in de afdalingen kan het zeer winderig en koud worden. Je bereikt snelheden van 60km / uur. De extra paar milligram die je meeneemt maken onderweg zeker geen verschil. Je wilt geen verkoudheid oplopen zoals ik :).

En last but not least, geniet van de uitzichten, en tag@4LMNTS op Instagram wanneer je de top bereikt!

Marie-Laure