Positieve of Negatieve aandacht ?

Daar waar je de aandacht op richt, daar gaat de energie en groei naartoe. Het richten van de aandacht is bovenal een persoonlijke keuze. Mocht dit niet zo zijn dan kost je dat bakken energie met burn-out tot gevolg.

Neurobiologisch weten we dat gebieden in het brein die vaak geactiveerd worden sterk gaan groeien en bloeien. Het goede nieuws is ook dat we die ‘mentale spier van aandacht’ kunnen trainen. Vraag is waar jij je aandacht wil op richten … Het positieve of het negatieve? Recente wetenschappelijk onderzoek  geeft aan dat je niet je tijd wel je aandacht kan managen. Dus aandachtsbewustzijn is cruciaal.

Bij attendo³ gaan we vooral aandacht schenken aan de 3 belangrijke aandachtsvelden: het fysieke, emotionele en mentale. Weten wat een energienemer en energiegever is de eerste stap naar positieve neuronale transformatie. De aandachtspier trainen in een overprikkelde maatschappij is hierbij cruciaal. Mindfulness en yoga kunnen hierbij helpend zijn. Ook volgende vragen kunnen een eerste stap zijn richting een positief aandachtsbewustzijn:

  • In welk levensgebied wil jij vooral de energie activeren? Kan je dat gebied aandacht geven?
  • Voel, merk, ervaar wat je energie geeft zowel fysiek, emotioneel als mentaal.
  • Af en toe een stop-moment overdag en jezelf bevragen is geen overbodige luxe: wat heb ik nu nodig op dit moment … rust, ontspanning, iets om te drinken, (h)erkenning, zuurstof ?
  • Hoe ervaar jij positieve energie ? Ben je dan alert, onvermoeibaar, mild, vrolijk, creatief, opgewonden, ontspannen …
  • Wat is jouw persoonlijke handleiding om je ‘goed’ te voelen?
  • Wat heb jij nodig om de energie te activeren, te laten stromen?
  • Wat merk je bij stress, spanning, onrust en hoe kan je die spanning deactiveren?

___
Myriam